Uncategorized

Bästa principerna för effektiv webbdesign

Idag handlar allt om att synas på Google och i det som kallas sökresultaten, SERP. Det talas också mycket om att synas på förstasidan, kopplat till relevanta sökord som är direkt sammanlänkade till hemsidan, bloggen eller ett företags verksamhet. Idag är det ofta här på internet som företaget säljer, kommunicerar och pratar med sina gäster och kunder. Vikten av att på ett sanningsenligt sätt visa upp och informera samt locka besökare har aldrig varit mer konkurrensutsatt än vad det är på nätet. SEO och webbdesign har aldrig varit viktigare.

Varför besöka just ditt företags hemsida?

Första anblicken är första chansen att övertala dina eventuella nya gäster att handla hos dig. I snitt stannar en förstagångsbesökare på en ny hemsida i 15 sekunder vilket är väldigt kort tid. Här har vi webbdesigners den viktigaste uppgift, nämligen att få besökaren att stanna för att utforska innehållet ytterligare. Att hitta hemsidan är steg ett och sökordsoptimering är ett gediget arbete som skall göras från grunden och med stor noggrannhet. Här finns också många system att förlita sig på och stor kunskap i hur sökvägar fungerar samt de mest aktuella sökorden för din bransch.

Bästa principerna för effektiv webbdesign

En inbjudande förstasida.

”En bild säger mer än tusen ord” är ett gammalt välkänt uttryck och visst ligger det massor av sanning i uttrycket! En inspirerande bild som direkt ger besökaren en känsla av att innehållet är intressant, relevant och precis vad de söker är viktigt. Bilderna ska vara kvalitativa och sanningsenliga. Här gäller det att tänja på gränsen med vidvinklar och inköpta bilder utan att för den saken visa bilder som inte motsvarar sanningen. Att boka ett hotellrum som på bilden har vacker havsutsikt och balkong och det visar sig att rummet inte håller samma standard är ingen hit.

Texten skall fylla sin funktion ihop med bilden. Den ska ge fakta som kunden vill ha och berätta den historia som kunden vill inspireras av för att genomföra ett köp. När texten behandlar viktig information är det av högsta vikt att den är lättläst och uppdaterad. Att hitta ett blogginlägg eller information från 2015 när det är 2019 är inte bra. Fräsch och relevant information är därmed honnörsord. Våga vara personlig och sätta företagets stil på hemsidan. Snyggt paketerad med proffsig webbdesign och kvalitativ sökordsoptimering ger ett lyckat resultat.